Dikke lul, 3 bier Nee, dit verhaal heeft niets te maken met seks of het mannelijk geslachtsdeel… Voor zo’n zaken moet je op andere sites zijn. Dit verhaal gaat over één van mijn eerste ontdekkingen van bier in blik en niet geheel toevallig van één van mijn lievelingsbrouwerijen namelijk ’t Uiltje van onze noorderburen in Haarlem. (Her)ken je de “bloed”smaak nog van vroeger als je een biertje uit blik dronk? Ik denk dat iedereen deze smaak van metaal levendig kan herinneren terwijl we dit absoluut niet willen proeven. Een blik was (!) een restproduct maar is de laatste jaren enorm aan het opkomen. Het ontstaan van blikken dateert al van eind de 18e eeuw maar pas vanaf 1930 werd dit voor dranken gebruikt en vijf jaar later pas voor bier. De laatste jaren is de kwaliteit sterk verbeterd en heeft het talloze voordelen die u al dan niet heeft “moeten” aanhoren door mij tijdens de zomerbar of tijdens één van onze bierproefavonden. ![]() Waarom de titel van dit verhaal? Eén van mijn eerste kennismakingen met kwalitatief bier uit blik was van ’t Uiltje. De naam is vernoemd naar een Nederlands uitspraak die zijn oorsprong haalt uit Haarlem zelf (dit hebben ze zelf pas ontdekt nadat ze het bier hadden gemaakt). Het bier zelf is een hoppige pale ale. Vier verschillende hopsoorten die een mooi geheel vormen maar vooral een heerlijke, verfrissende dorstlesser van maar 5,6 % ABV! De betekenis is, na wat opzoekwerk, netjes geformuleerd als: het kan me niet veel schelen. Dat gevoel hebben ze bij ’t Uiltje wel meer als je hun probeersels bekijkt en de hoeveelheid aan bieren die zij hebben gecreëerd. Ik kan en mag wel zeggen dat ik al heel wat van hun creaties op heb namelijk al 88 verschillende. Het uitnodigende en aantrekkelijke design doet nog net dat tikkeltje meer aan de smaakbeleving. Enkele van hun bieren springen er voor mij persoonlijk echt wel uit namelijk de ‘Sequence Series #008’ een red ale van 11,1%, de Monster IIIPA van maar liefst 18% en de ‘Black & Tan’ in samenwerking met brouwerij van Moll uit Eindhoven. ![]() In mijn vriendenkring heeft het imago van bier uit blik ook al heel wat evolutie meegemaakt maar de meeste meningen zijn reeds gekeerd én ze zijn nu zelf vragende partij. Bier uit blik heeft/had (mag u zelf kiezen) een marginale en goedkope uitstraling. Ik moet toegeven dat ik enkele jaren geleden ook geen fan was tenzij je niet anders kon zoals bijvoorbeeld naast de snelweg een sixpack BVO (Bier Voor Onderweg voor de leken onder ons) kopen voor naar de match van ‘den Brugge’. Sinds maart 2019 zijn wij ook met enkele vrienden lid van een prachtig concept namelijk ‘fresh and fast’. Even kort uitgelegd: elke twee weken 12 knetterverse blikken van 440ml in je “brievenbus” en dat voor een jaar lang! Doet dit concept je ook watertanden? Twijfel niet en bestel met enkele vrienden de fresh & fast XXL! Wil je niet vasthangen aan een abonnement, kan je ook elke week opteren voor een waanzinnige ‘webshopdeal’ van de week! Ondertussen is ’t Uiltje volledig overgeschakeld naar alleen maar blikken en dat ‘can’ ik alleen maar toejuichen! Tijdens de bierproefavondjes van BAR-N probeer ik af en toe al wat blikken te lanceren maar nog een voldoende mix van flessen en blikwerk. In januari, rekening houdend met de maatregelen voor de horeca, gaan we vier vrijdagen open met een nieuw concept: CAN-UARI. Een gezellige vrijdagavond om te genieten van heerlijke bieren met ‘can’ als rode draad. ’t Uiltje zal standaard vertegenwoordigd zijn in de koelkast en hopelijk mogen we samen met jou nog heerlijke bieren uit blik ontdekken!
#omdathetcan https://www.uiltjecraftbeer.com/ Cheers, Sam
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
AuteurSam Leemans Archieven
Mei 2022
|